8.12. THE POWER OF EDUCATION
Miesto konania: Pálffyho palác, Zámocká 47, Bratislava
Ľudské práva majú v škole svoje miesto
Ľudské práva sú dnes skloňované vo všetkých pádoch. Zároveň však sledujeme nárast extrémizmu, radikalizmu a šírenia nenávisti. Ľudské práva musíme znovuobjaviť a preniesť najmä do škôl, ale aj bežného života detí, mladých ľudí aj dospelých. A práve teraz, keď sa sa pripravuje najväčšia reforma slovenského školstva je potrebné hovoriť, ako by naše školstvo malo vyzerať.
REČNÍČKY A REČNÍCI
Moderátor: Ondrej Gallo
Dlhodobo sa venuje problematike neformálneho vzdelávania, detských práv a v poslednom období aj téme boja proti korupcii.
Od marca 2015 pracuje ako programový manažér Nadácie Pontis, kde je zodpovedný najmä za správu Fondu pre transparentné Slovensko.
Audrey Osler (Nórsko)
Profesorka na univerzitách v Nórsku a Veľkej Británií (Leeds), kde založila Centrum pre Ľudské práva a vzdelávanie. Vo výskume sa zaoberá sociálnou spravodlivosťou, ľudskými právami, tvorbou politík a vzdelávaním. Audrey Osler vystupuje ako expertka v mnohých medzinárodných inštitúciách vrátane Rady Európy, Unesco a Európskej komisie. Je autorkou 19 kníh a 120 odborných štúdií a článkov.
MAIL: a.h.osler@leeds.ac.uk
TWITTER: @audreyosler
Elena Gallová Kriglerová (SR)
Vyštudovala sociológiu na Filozofickej fakulte Univerzity Komenského v Bratislave. Je spoluzakladateľka Centra pre výskum etnicity a kultúry a od roku 2012 jeho riaditeľka. Prácu v treťom sektore začala ako výskumníčka v Inštitúte pre verejné otázky. Kultúrna integrácia, prístup detí z prostredia menšín k vzdelávaniu a interetnické vzťahy sú témami, ktorými sa zaoberá najčastejšie. V súčasnosti sa intenzívne venuje aj téme integrácie migrantov na lokálnej úrovni a spolupráci so samosprávami.
WEB: www.cvek.sk
Peter Dráľ (SR)
Peter Dráľ je analytik a lektor v oblasti vzdelávania spolupracujúci s viacerými mimovládnymi, akademickými a výskumnými inštitúciami na Slovensku aj v zahraničí. Zameriava sa na ľudskoprávne a interkultúrne otázky, inkluzívne vzdelávanie a manažment vzdelávacích reforiem. V rokoch 2006 – 2014 pracoval v Nadácii Milana Šimečku, od roku 2014 sa angažuje v kampani Chceme vedieť viac o budúcnosti vzdelávania na Slovensku, ktorá sa snaží zapojiť širokú verejnosť, odborníkov a tvorcov politiky do dialógu o budúcnosti vzdelávania v krajine.
WEB: www.chcemevedietviac.sk
MAIL: peterdral@gmail.com
Olafur Sveinson (Island)
Skúsený učiteľ a pracovník s deťmi a mladými na Islande a v Dánsku. Venuje sa rozvoju vzdelávania a špeciálnemu školstvu. Sedem rokov pracoval v diagnostickom domove pre 12-18 ročných.
V súčasnosti pracuje v špeciálnej škole Hlíðarskóli, kde vyučuje umenia a remeslá.
Erla Margret (Island)
Učiteľka na základnej škole. Pracuje v Hlíðarskóli, čo je špeciálna škola pre deti s poruchami správania a mentálnym postihnutím.
Venuje sa najmladším deťom v tejto škole.
Terézia Drdulová (SR)
Pracuje ako špeciálna pedagogička na bežnej základnej škole, je mama 3 detí. Je spoluzakladateľka a predsedníčka OZ Slovenská spoločnosť pre spina bifida a/alebo hydrocefalus. Propagátorka samostatného života osôb s postihnutím a využívania ich potenciálu a Nadáciou Pontis označená za sociálnu inovátorku. Je autorkou metodickej príručky o inklúzii pre materské školy. Ako dobrovoľníčka sa venuje voľnočasovým aktivitám pre deti a mladých ľudí s postihnutím.
Patrícia Zrnčíková (SR)
Je učiteľkou na ZŠ J. Matúšku v Dolnom Kubíne. V škole má na starosti projekt UNICEF, Škola priateľská k deťom. Iniciuje a realizuje množstvo školských aktivít. Jej príspevok bude zameraný na to, ako ľudské práva implementujú do výchovno-vzdelávacieho procesu v škole v rámci projektu Právom spojení.
Viera Grohová (SR)
V školstve pracuje od roku 1978. Jej kariéru významne ovplyvnilo, že si vyskúšala prácu učiteľky, školskej inšpektorky aj riaditeľky školy. Od roku 2003 vedie Spojenú školu v Poprade. Projektom Škola pre každého sa jej podarilo vytvoriť model školy, ktorá považuje potreby a jedinečnosť každého žiaka za skutočný základ ďalšieho rozvoja a rovako bežného dňa v škole. Za realizáciu projektu a výborné výsledky bola ocenená čestným uznaním sv. Gorazda.